Midtrygg

Midtryggsmerter eller smerter mellom skulderbladene

Spenninger og smerter mellom skulderbladene er svært vanlig. For veldig mange er det sammenheng mellom daglig data-relatert jobb, sittestilling og spenninger. Midtryggen er også påvirket an nakke, skulder og korsryggfunksjonen. Det er altså ofte problemstillinger andre steder som manifesterer seg som smerter mellom skulderbladene.

Midtryggen, eller brystryggen er i utgangspunktet den mest stabile delen av ryggen vår. Her er ryggvirvlene støtte opp av ribbena som strekker seg frem til brystbenet. Det er svært uvanlig med prolaps i denne delen av ryggen, men låsninger og muskelspenninger er ofte årsaken og det kan gi smerter frem i brystet. Noen vil også oppleve at det kan føles som ”en kniv” i ryggen om man strekker på det eller når man puster dypt inn.

Grundig undersøkelse vil alltid være viktig for å utelukke andre årsaker, hvordan smertene oppstod og helsehistorikken ellers vil også være viktige indikatorer for hva som er årsaken til smertene. Ellers vil holdningsanalyse og en gjennomgang av bevegeligheten i hele ryggsøylen og skulderpartiet være en viktig del av utredningen.

Manipulasjon/leddbehandling, triggerpunkt, massasje- og bindevevsteknikker, samt kinesioteiping er viktige modaliteter for behandling av brystryggsmerter.

I tillegg er dette kanskje det området i ryggen som mest påvirkes av ergonomi eller arbeidsbelastninger. Det vil derfor være en viktig del av behandlingen og gå gjennom gode arbeidsstillinger, øvelser og holdningsråd.