Arm

Armsmerter

Det er mange årsaker til smerter i armene. Ofte dreier det seg om smerter som følge av andre problemstillinger, som for eksempel triggerpunkter eller muskelknuter i nakke/skulderområdet, eller smerter fra nerver som av forskjellige grunner kan ligge i klem, eg. Prolaps i nakken. Det kan også refereres smerter ti larmen som resultat av hjertefeil. Gjennom en grundig undersøkelse og samtale vil man lettere kunne si noe om årsaken til armsmertene og enten starte behandling eller henvise videre om nødvendig.

Om smertene i armen skulle være grunnet et problem i armen selv, er den vanligste diagnosen og årsaken ”tennisalbue” eller ”musearm”. Dette forekommer hos ca 2.4 % av befolkningen mellom 35-50 år, og er kanskje vanligere hos dem som sitter mye ved data enn hos dem som spiller mye tennis.

Årsak:

Musearm er resultat av repetitiv bevegelse og overbelastning i håndledd og albue over lengre tid.  Det forekommer ofte ved overbelastning eller ensidig bruk over tid, som ved tasting på tastatur, eller datamus. Men det kan ogå typisk oppstå ved hardere fysiske belastninger som tennis, maling eller annet ensidig arbeid som involverer underarmen.

Symptomer:

Pasienten har ofte en skarp smerte på utsiden av albuen som kan stråle ned på baksiden av underarmen og ut i fingrene. Det er ofte svært ømt å ta på albuen og det kan oppleves som om underarmen ”sover” og er nummen

Vurdering:

Om plagene vedvarer er det flere grep man kan gjøre selv og mye av behandlingen vil ofte dreie seg om råd for hvordan best avlaste armen. Det er viktig spesielt med god ergonomi for å unngå sykemelding, da avlastning ofte er den ene viktigste ”ingrediensen” for å bli bra. Ellers vil det i mange tilfeller ikke være nok med avlastning alene og man trenger behandling av muskulatur og ledd, særlig opp mot skulder og midtrygg for å komme ur av ” en vond sirkel”, og å få raskere bedring.

Kiropraktikk kan ha god effekt i behandlingen av musearm/tennisalbue. I tillegg til å behandle selve armen, undersøker også kiropraktoren nakke og brystrygg. Fysioterapi og rehabilitering er også en viktig del av behandlingen. Fysioterapeuten legger opp et treningsprogram med hjemmeøvelser (styrke/uttøyning) for å forebygge videre skader. Kinesiotape vil for mange være en effektiv behandlingsmodalitet for musearm.