Nakke

Smerter i nakken er en svært vanlig helseplage. Fra nakken vil det ofte spre seg smerter til skulder, øvre rygg og hodet. Mange vil oppleve nakkeplager gjennom livet, nær halvparten av pasientene våre oppsøker oss grunnet nakkerelaterte lidelser. Smertene vil kunne variere sted og ”flytte” på seg mellom midt/øvre rygg, skulder og hode. Ofte er smertene relatert til samme problemstilling. Vi er avhengig av en god funksjon i alle de overnevnte områdene for å ha god motorikk i nakken.

I dagens samfunn hvor vi bruker mye tid ved data, nettbrett eller mobil, er det en økende tendens til nakkerelaterte plager.

Noen vanlige årsaker til nakkesmerter

Symtomene på akutte nakkesmerter

1. Akuttesmerter på en eller begge sider av nakken.
  2. Begrenset bevegelighet i en eller flere retninger.
  3. Følelsen av at nakken er ”låst”.
  4. Behov for å holde nakken i en spesiell stilling for å unngå de verste smertene.
  5. Smertene forverres gjerne de første to døgnene, men så blir det gradvis bedre.

Noen blir raskt bra av akutte nakkesmerter, andre kan slite med stivheten over uker og måneder. Hvor fort man blir bra eller ikke avhenger av årsaken til smertene. Ved konsultasjon med akutte nakkesmerter vil det bli gjort en grundig undersøkelse av din terapeut og det vil også bli vurdert behov for evt. MR, CT eller røntgen. Din kiropraktor har henvisningsrett og med helsenett på klinikken vil prosessen med henvisning gå rakt og effektivt.

Ut fra hva undersøkelsen viser, vil det planlegges behandling og hvilke tiltak som vil være best for deg. Det vil for de fleste pasienter med nakkeplager være en hel rekke tiltak man kan gjøre selv. Dette vil vi hjelpe deg med på klinikken.

Prolaps i nakken

Nakken består av 7 virvler og mellom virvlene er det mellomvirvelskiver. Ved langvarig slitasje kan det bli utposninger på disse skivene og dette kan gi tranghet for nerverøttene fra nakken og ut i armene. Tilstanden vil ofte være svært smertefull i nakken og det vil også gi smerter til en eller begge armene. Ofte kan man også oppleve en nedsatt finmotorikk i fingrene, og /eller nummenhet.

Behandling

De færreste nakkeprolapser trenger operasjon. Behandlingen vil tilpasses ut fra hvor et prolaps sitter, og egentrening og øvelser er en viktig del av behandlingen. Om det ikke er bedring, eller om det er forverring av symptomene ila de første 2-3 ukene etter at smertene startet vil henvisning til MR bli vurdert. Din kiropraktor vil kunne henvise til dette. Det er viktig å være klar over at man trenger sjelden masse behandlinger selv om man har nakke prolaps. Ofte er det mye tiltak man kan gjøre selv som vil være effektivt. Det er dog viktig å være tålmodig. Mellomvirvelskiven skal gro og det er en lengre prosess enn en akutt nakke ”kink”. Opptrening med veiledning av fysioterapeut vil være anbefalt for de fleste. Våre terapeuter har samarbeid med flere fysikalske institutter som tilbyr veiledning for rette øvelser.

Muskelspenninger i nakken.

Mye nakkesmerter er relatert til muskelspenninger. Dette oppstår ofte pga. Ensidig belastning, dårlig ergonomi i hverdagen, stress, dårlig eller feil hodepute/madrass. Muskelspenninger i nakken vil ofte gi nedsatt bevegelighet i leddene og dermed bidra til en ”ond sirkel” som for mange ender med hodepine og smerter ned mot skuldrene.

Behandling vil bestå av manuelle teknikker og veiledning på ergonomi og evt. Øvelser.